EN LV EE

Savininkas ar nuomininkas: kas skatina pokyčius automobilių pramonėje?

Ištisus dešimtmečius nuosavas automobilis daugeliui žmonių buvo tarsi perėjimo į pilnametystę simbolis. Milijonai kilometrų kelių ir greitkelių buvo pastatyti siekiant padėti vairuotojams nusigauti iš vienos vietos į kitą, ištisi miestai buvo pertvarkyti, kad sutalpintų visus automobilius, o filmai ir muzika nepaliaujamai šlovina automobilio teikiamą laisvę ir nuotykius.
Tačiau tradicinis automobilių nuosavybės modelis liks užmarštyje, nes vis labiau populiarėja dalijimosi automobiliu paslaugos, pavėžėjimo paslaugas teikiančių bendrovių programėlės ir einamojo mokėjimo (angl. „pay-as-you-use“) prenumeratos paslaugos. Iki 2025 m. automobilių prenumeratos paslaugų programos galėtų sudaryti bendrą daugiau nei 16 milijonų transporto priemonių apimantį parką JAV ir Europoje ir sudarytų 10 procentų visų naujų automobilių pardavimų. Pastarieji įvykiai, įskaitant „Lyft“ mėnesinį prenumeratos planą ir elektrinius motorolerius San Franciske, puikiai iliustruoja, kaip sparčiai populiarėja prenumeratos modeliai.

Perėjimas prie prenumeratos principu paremtų modelių galėtų turėti didelį poveikį gyventojams įvairiose jų kasdienio gyvenimo srityse. Bendrovės „Aon“ „JAV skaitmeninė ekonomika“ padalinio vadovas Jillian Slyfield teigia: „Mes matome, kaip sparčiai keičiasi vartotojų požiūris į nuosavybę ir, kaip į tai reaguoja tradicinės pramonės šakos bei kuriasi naujos.“ Iš tiesų, visos pramonės šakos, pradedant automobiliais, baigiant draudimu, šiuo metu peržiūri verslo modelius ir kuria naujus produktus bei ieško naujų sprendimų, kad atitiktų besikeičiančius vartotojų skonius ir esamas tendencijas.

Toliau pateiktuose skyriuose akcentuojamos naujausios tendencijos ir tikėtinas prenumeratos modelių poveikis ateinančiais metais.

Kintantys vartotojų pageidavimai

Automobilių pramonė šiuo metu sparčiai auga. Pavyzdžiui, JAV, naujų automobilių pardavimai viršijo 17 mln. JAV dolerių 2015-2017 metais. Tačiau besikeičiančios vartojimo tendencijos jau sukrėtė pramonę ir keičia ateities viziją.

Atrodo, priešingai nei anksčiau, vartotojai yra mažiau linkę turėti nuosavą automobilį, o 45 procentai Y kartos atstovų nurodė, kad jie vertina transportą, bet netraktuoja transporto priemonės nuosavybės kaip pageidaujamo pasirinkimo ateityje. Miestuose gyvenantys žmonės, kurie neretai turi daugiau susisiekimo galimybių, ieško naujų, alternatyvių galimybių, nes daugiau kaip pusė jų pageidauja naudotis transporto priemonėmis, nebūdami transporto priemonių savininkais.

Daugelis vartotojų nemato automobilio įsigijimo ir jo vairavimo, kaip vienintelio būdo nukakti iš taško A į tašką B. Pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje, 17-20 m. amžiaus asmenų tarpe, turinčių vairuotojo pažymėjimą, šis skaičius sumažėjo net 40 procentų nuo 1990 m.

Prenumeratos paslaugų populiarėjimas taip pat vaidina svarbų vaidmenį: vartotojai turi daugiau susisiekimo pasirinkimo galimybių nei anksčiau – ir už prieinamą, realią kainą.
Ir nors nekyla jokių abejonių, kad vartotojų pageidavimai turės įtakos automobilių nuosavybės ir prenumeratos modeliams, visuotinio paplitimo prognozės labai skiriasi. Pavyzdžiui, nepriklausoma ekspertų grupė „RethinkX“ prognozuoja, kad mobilumui tai turės didelę įtaką, įskaitant šias reikšmingas prognozes:

  • Iki 2021 m. pavėžėjimo paslaugos kaina už kilometrą elektra varomu automobiliu bus santykinai 4–10 kartų mažesnė nei perkant naują transporto priemonę.
  • Vidutinė šeima galėtų sutaupyti 5 600 JAV dolerių per metus naudodamasi alternatyviomis prenumeratos ir susisiekimo priemonių paslaugomis, nei įsigydama nuosavą automobilį.
  • Iki 2030 m. JAV privačių automobilių savininkų skaičius sumažės apie 80 procentų.

Automobilių pramonė išgyvena pereinamąjį laikotarpį

Sąvoka „mobilumas kaip paslauga“ reiškia perėjimą nuo asmenims priklausančių automobilių, prie modelio, kai transporto priemonės, naudojamos kaip vartotojui teikiama paslauga, ir visai nesvarbu, ar tai būtų pavėžėjimo paslauga, ar prenumeratos modelis.

JAV automobilių sektoriaus veiklos vadovas Mike Stankard teigia: „Ateityje vartotojai naudosis transporto priemonėmis, kurios technologiniu požiūriu bus labai pažangios ir varomos elektra, ir greičiausiai jie nebus šių transporto priemonių savininkais. Tokiais automobiliais vartotojus aprūpins komercinės bendrovės ir jos parduos transporto paslaugas, kurių kaina bus skaičiuojama už kilometražą. “

Automobilių išperkamoji nuoma, išpopuliarėjusi 1940 m. JAV, greičiausiai liks pačia populiariausia alternatyva tradicinei transporto priemonės nuosavybės formai. Pastaruoju metu išperkamoji nuoma įgavo pagreitį – nuo 20 procentų naujų automobilių pardavimų 2006 m. iki 31 procento – 2016 m.

Nuo prabangių automobilių gamintojų iki naujų įmonių – pastebima auganti automobilio prenumeratos modelio tendencija: pasirinkti planą, mokėti mėnesinį mokestį ir važiuoti.

Įvairios prenumeratos modelių rūšys

Per ateinančius penkerius ar dešimt metų transporto priemonių prenumeratos programos galėtų sudaryti beveik 10 procentų visų naujų automobilių pardavimų JAV ir Europoje. Be to, daugiau nei 16 mln. transporto priemonių JAV ir Europoje iki 2025 m. galėtų tapti prenumeratos paslaugų parko dalimi.

Vidutinės klasės automobilių gamintojas: Tradicinė vidutinės trukmės transporto priemonių nuoma. Paslaugos mokestis prasideda nuo 400 JAV dolerių per mėnesį.

Ypač prabangių automobilių gamintojas: Neterminuotas prenumeratos modelis su minimaliu 31 dienų įsipareigojimu. Mokestis svyruoja nuo 2000 iki 3000 JAV dolerių per mėnesį.

Elektra varomos transporto priemonės: Trumpalaikė automobilių nuoma, siūlanti tik nuosavas elektra varomas transporto priemones. Paslaugos mokestis svyruoja maždaug nuo 400 iki 624 JAV dolerių per mėnesį.

Panaudoti automobiliai: Trumpalaikė transporto priemonių nuoma. Mokestis prasideda nuo 200 JAV dolerių per savaitę.

Nuomos per tarpininką programos: Lankstus nuomos modelis, kai transporto priemonė pristatoma ir gali būti pakeičiama bet kuriuo metu. Mokestis svyruoja nuo 1000 iki 1500 JAV dolerių per mėnesį.

Programinės įrangos teikėjai: Trumpalaikės transporto priemonių išperkamosios nuomos ir prenumeratos bei automobilio naudojimo mokestis pagal kilometražą. Mokesčiai prasideda 329 JAV dolerių per mėnesį.

Technologijų bendrovės: Lankstus nuomos modelis, kuriame visos transporto priemonės gali būti parduodamos bet kuriuo metu. Mokestis svyruoja nuo 1000 iki 1499 JAV dolerių per mėnesį.

Draudimo kompanijos: Tradicinis ilgalaikės nuomos modelis. Mokestis prasideda nuo 600 JAV dolerių per mėnesį.

Kitos transporto rūšys: Gali kainuoti bet kur nuo 1 JAV dolerio už pasinaudojimą (motoroleriais) iki 300 JAV dolerių per mėnesį (aukščiausios klasės dviračiams). Į kai kurias paslaugas įeina transporto priemonės pristatymas.

Kaip prenumeratos modelis paveiks draudimo rinką?

J. Slyfield pažymi, kad kalbant apie įvairias judumo formas, nepriklausomai nuo to, ar kalba eina apie motorolerius, pavėžėjimo paslaugas ar nuomos sutartis, šiandieniniai vartotojai tikisi, kad sandorio sudarymo metu bus pateikta galiojanti draudimo sutartis (arba bent jau draudimo liudijimą bus galima įsigyti vietoje). Todėl tinkama draudimo apsauga už prieinamą ir realią kainą turėtų būti laikoma pasiūlymo dalimi.

Visų pirma automobilių prenumeratoriams tokios išlaidos, kaip antai transporto priemonės priežiūra ir draudimas, gali būti įtrauktos į bendrą prenumeratos kainą. Nors Jungtinėse Amerikos Valstijose privačių automobilių draudimo rinka per pastaruosius 10 metų nuolat augo, prenumeratos modeliai gali pakeisti šią tendenciją. Bendrieji įsipareigojimai ir išmokos susidūrimo atvejais padidėjo nuo 158,6 mlrd. JAV dolerių 2008 m. iki daugiau nei 222,2 mlrd. JAV dolerių – 2017 m. Kadangi prenumeratos tampa vis populiaresnės, automobilių draudikams gali tekti ieškoti naujų komercinio ir privataus automobilio draudimo scenarijų.

Reikšmingas automobilių draudikų laukiantis pokytis yra tas, kad, kadangi prenumeratos padidina komercinio automobilio draudimo paklausą, individualaus draudimo poreikis automatiškai sumažės. Dėl šio pokyčio automobilių gamintojai galėtų visiškai atsisakyti tradicinio draudimo. Tokie automobilių gamintojai, remdamiesi automobilių prenumeratorių sukauptais duomenimis, kad būtų sudarytos palankesnės sąlygos pasirašyti ir tvarkyti pareikštas pretenzijas, galėtų potencialiai pereiti prie savidraudos draudimo ar kitų savarankiško draudimo priemonių.

Nenuostabu, jog draudikai jungiasi prie automobilių gamintojų, siekdami užtikrinti tinkamą prenumeratos paslaugų draudimą. J. Slyfield pabrėžia, kad atsakomybė pagal naująjį modelį taip pat kelia tam tikrų keblumų. „Draudikai aiškinasi ar draudimo apsauga taikoma tais atvejais, kai prie transporto priemonės vairo sėda ne automobilio prenumeratorius.“ Ji paaiškina, kaip asmeninis „skydo“ draudimo liudijimas (polisas) gali būti taikomas kartu su prenumeruojamos transporto priemonės komerciniu pirminiu draudimu – jie abu labai svarbūs.
Papildomų keblumų kyla dėl JAV valstybinės draudimo reguliavimo sistemos; atskirų valstybių reguliavimo institucijos šiuo metu susiduria su tam tikromis problemomis dėl draudimo apsaugos, kurios kyla dėl automobilio prenumeratos modelio.

Besikeičiantis požiūris į transporto priemonių nuosavybę ir prenumeratos programų populiarėjimas apims ne tik šias tris sritis. Akivaizdu, kad bus daromas poveikis kiekvienai kasdienio gyvenimo ir prekybos sričiai: nuo transportavimo, logistikos pramonės iki miestų planavimo ir netgi energetikos sektoriaus.

Apie Aon Baltic