Ateities judumas: paspirtukai, dalijimasis dviračiais, autonominės transporto priemonės ir kita
Ar tai būtų pavėžėjimas, ar sujungtos viešojo transporto sistemos, ar autonominės transporto priemonės, ar elektriniai paspirtukai – keliavimo mieste būdai keičiasi.
Ateities transportą formuos technologinė bei skaitmeninė pažanga, skirta tam, kad būtų galima lengviau ir efektyviau patekti iš taško A į tašką B. Tie daugumos miestų gatvėse išnyrantys elektriniai paspirtukai – naujausias įrodymas, kad judumas iš tiesų keičiasi. Be to, jie išryškina kliūtis, kurias reikia nugalėti.
Važiavimo į darbą ir iš jo nuosavais automobiliais su vienu keleiviu dienos suskaičiuotos. Plėtojant judumą kaip paslaugą (angl. Mobility as a Service – MaaS) ir išmaniuosius miestus, Jūsų rytinė kelionė į biurą netrukus gali prasidėti derinant išmaniojo transporto alternatyvas pagal eismo sąlygas realiuoju laiku, kad kuo greičiau pasiektumėte tikslą.
„Šiandien turime daug skirtingų judumo galimybių: pavėžėjimas, dalijimasis automobiliu, automobilių prenumerata, autonominės transporto priemonės, dalijimasis paspirtukais, dalijimasis dviračiais bei derinimas su visuomeniniu transportu“, – teigia Jillian Slyfield, „Aon“ skaitmeninės ekonomikos kompiuterinių sistemų vadovė.
„Vos prieš metus visos šios galimybės buvo unikalios“, – sako Slyfield. „Dabar kai kuriose rinkose galite naudotis pavėžėjimo paslaugos programėle ir matyti galutinį, Jūsų keliavimo poreikius tenkinantį sprendimą. Tai gali būti pavėžėjimas iki visuomeninio transporto, po to visuomeninis transportas iki to taško, kuriame pasiimsite paspirtuką paskutinei myliai įveikti. Jūs keliaujate pačiu efektyviausiu būdu.“
Technologija, išjudinusi šias naujas transporto formas, sukurta tam, kad žmonės galėtų efektyviau keliauti. Bet norint pasiekti geriausių rezultatų, naujus būdus reikia deramai integruoti planuojant miesto transportą ir rengiant nuostatus, kuriuose būtų deramai atsižvelgta į naujas keliavimo formas.
Ateityje pagal judumo kaip paslaugos koncepciją keliausime įvairiais būdais, tokiais kaip pavėžėjimas, dalijimasis automobiliu, automobilių prenumerata, autonominės transporto priemonės, integruotos pristatymo paslaugos, dalijimosi dviračiais paslauga ir elektriniai paspirtukai. Tuomet centralizuota transporto sistema galės sujungti įvairius keliavimo būdus pagrindiniuose miesto taškuose ir svarbiausiuose kelionės susikirtimo taškuose koordinuoti tikslines paslaugas, pavyzdžiui, maisto produktų pristatymą.
Derinimas su esamomis tranzito galimybėmis
Judumo kraštovaizdžiui plečiantis, kai kurios visuomeninio tranzito agentūros ieško būdų naudoti judumą kaip paslaugą, kad geriau aptarnautų keleivius bei sustabdytų mažėjantį keleivių skaičių.
„Trisdešimt viena iš 35 didžiausių tranzito agentūrų pastebėjo, kad visuomeninio transporto keleivių skaičius sumažėjo dėl naujų keliavimo alternatyvų bei tokių veiksnių kaip ilgalaikės sumažėjusios dujų kainos, nuotolinis darbas ir paslaugų apkarpymas“, – teigia Otis Tolbert, „Aon“ vykdomasis direktorius bei geležinkelių ir tranzito kompiuterinių sistemų vadovas. „Tranzito bendruomenė pripažįsta šią tendenciją, todėl išbando naujas priemones, kad išliktų svarbia keliavimo kraštovaizdžio dalimi.“
Viena tranzito agentūrų analizuojama alternatyva – judumas pagal poreikį, kai keleiviams suteikiami kuponai, kurie padengia pavėžėjimo arba netgi paspirtuko nuomos į traukinių stotį ir iš jos išlaidas. Šios strategijos tikslas – pašalinti keletą juntamų nepatogumų: svarbiausi – kelionė į traukinių stotį ir iš jos autobusu arba vargas statant automobilį prie traukinių stoties. Papildoma nauda – jau perpildytuose rajonuose sumažėja automobilių stovėjimo vietų ir garažų poreikis. Be to, partnerystė teikiant pavėžėjimo paslaugas gali taipogi suteikti galimybę tranzito agentūroms geriau aptarnauti klientus, kai statybų projektai arba avarijos sutrikdo įprastą aptarnavimą tam tikrais maršrutais.
Nedideliam JAV miestų, tokių kaip Hjustonas, Finiksas ar Sietlas, skaičiui naujas požiūris į tranzito sistemos kokybę padidino juose keliaujančiųjų skaičių. Sietlo autobusų ir lengvojo geležinkelio sistemų keleivių skaičius padidėjo išplėtus ir patobulinus rinkėjų remiamas sistemas, todėl paslaugas imta teikti dažniau ir jos pasidarė patikimesnės. O Vašingtono valstijos ir stambiųjų darbdavių partnerystė padeda darbuotojams surasti savarankiškos kelionės automobiliu į darbą ir iš jo alternatyvų.
Naujos keliavimo galimybės susijusios su naujomis rizikomis ir atsakomybės klausimais
Kadangi judumui priskiriami nauji keliavimo būdai, kyla klausimų apie riziką ir atsakomybę. Tranzito agentūros, bendradarbiaujančios su pavėžėjimo paslaugas teikiančiomis bendrovėmis, sprendžia, kaip tinkamai priskirti riziką ir galimą atsakomybę.
Slyfield teigia, kad pavėžėjimas yra išplėtota rinka, todėl, nors nuostatai gali skirtis priklausomai nuo valstijos ar šalies, keldami šiokios tokios painiavos keliautojams, dauguma jurisdikcijų nurodo gana standartines keleivių apsaugos normas. Vis tik, jos teigimu, klausimai dėl atsakomybės apibrėžimo išlieka ir, tikėtina, atsakymų į juos yra įvairių. „Tai nebus atsakymas federaliniu mastu“, – priduria ji. „Jokiu būdu ne globalus atsakymas.“
Dėl paspirtukų kyla daug su rizika ir atsakomybe susijusių klausimų, kadangi miestų, valstijų ir šalių požiūris į jų nuostatus ir atsakomybę už įsipareigojimus skiriasi. Kadangi elektriniai paspirtukai vis labiau plinta viso pasaulio miestuose, įvyksta su jais susijusių avarijų. Jungtinėse Valstijose nuo 2017 m. birželio mėn. avarijose, į kurias pateko nuomojami paspirtukai, žuvo ne mažiau kaip aštuoni žmonės.
Pasak Slyfield, klausimas, ar paspirtukų nuomos bendrovės bus laikomos atsakingomis už tokius nuostolius kaip trečiųjų šalių traumos, kai, pavyzdžiui, paspirtuko vairuotojas partrenkia ir sužaloja pėsčiąjį, bus esminis pramonės sektoriaus išlikimui. „Palyginimui: automobilių nuomos bendrovės nėra laikomos atsakingomis, jei, vairuodamas nuomojamą automobilį, sužalosite žmogų“, – sako ji.
Slyfield teigimu, galiausiai, norėdami apdrausti su paspirtukų naudojimu susijusią atsakomybę, paspirtukų vairuotojai gali išsiimti asmeninius draudimo liudijimus, kadangi ne visi namų ūkių draudikai draudžia su paspirtukais susijusias rizikas. Išties, laikantis vietos įstatymų, Singapūre įsikūrusi paspirtukų nuomos bendrovė „Beam“ neseniai pradėjo teikti asmens draudimo nuo nelaimingų atsitikimų paslaugas paspirtukų vairuotojams Australijoje, Malaizijoje, Singapūre ir Naujojoje Zelandijoje.
Ateities judumas: išmanesnis, efektyvesnis
Technologijos įvedė naujas keliavimo priemones, performavusias judėjimo po miestą būdus. Kadangi šios priemonės tobulėja ir atsiranda naujų alternatyvų, judumas vystysis ir toliau.
„Visa tai – siekiant surasti efektyviausią keliavimo būdą atsižvelgiant į eismo srautus bet kuriuo metu“, – sako Slyfield. „Štai čia išvysime tarpusavio sąsajas su jutikliais ir išmaniaisiais miestais bei vartotojų atsiliepimais, panaudojant tą informaciją programėlėse bei pasinaudojant šiais naujais keliavimo būdais, kad pateiktume kvalifikuotą kelionės rekomendaciją.“