EN LV EE

Ar esate pasirengę rizikai? 5 industrijų patirtis.

Šiandieniniai verslo lyderiai susiduria su vis platesnėmis rizikomis – ar tai būtų bandymas panaikinti nepalankios klientų reakcijos ir reputacijos žalą išėmus produktą iš apyvartos, ar mėginimas susigrąžinti sumažėjusį pasitikėjimą, ar atsakomybės iššūkiai po duomenų pažeidimo, ar siekis būti vienu žingsneliu toliau nuo pramonės trikdžių.

„Aon“ 2019 m. globalaus rizikos valdymo apklausa atskleidė, kad organizacijos yra mažiausiai per daugiau kaip dešimtmetį pasirengusios rizikai – suvokia gresiančias grėsmes ir ruošiasi su jomis kovoti. Visuotinė ekonominė nežinomybė ir transformatyvios technologijos gali kelti pavojų, kurį sunku nuspėti, jam pasiruošti ir jį sumažinti.

Be sumažėjusio rengimosi rizikai, tyrimas taip pat rodo – nepaisant prieinamų duomenų didėjimo, – kad daugelis organizacijų dar neišnaudoja visų analitinių įrankių, galinčių padėti identifikuoti ir įvertinti galimas rizikas. Išgąstį kelia, kad tik ketvirtadalis apklausos dalyvių sakė galintys įvertinti 10 pagrindinių gresiančių rizikų.

Žvelgdamos į didžiausias rizikas ir į tai, kaip pramonės šakos ruošiasi su jomis kovoti, organizacijos gali pasimokyti įvairių vertingų dalykų. Technologijos gali duoti dalį sprendimo, bet reikia ir papildomų metodų išsilaikyti, pavyzdžiui, bendradarbiavimo tarp pramonės šakų, atvirumo naujiems verslo modeliams, klientų lūkesčių išpildymo ir naujų sprendimų įprastiems pramonės šakos iššūkiams paieškos.


Atsirandant naujoms rizikoms, o įprastosioms vystantys, organizacijoms darosi sunku būti pasirengusioms rizikoms. Vis dėlto pasirengti būtina siekiant dirbti su kintančiomis rinkos sąlygomis, naujais varžovais ir daugybe aplinkinių jėgų (iš jų ir stichinės nelaimės, ir žmogaus sukurti pavojai, kaip terorizmas ir kibernetinės atakos), su kuriomis susiduria šiandieninis verslas.

Štai kaip penkios pramonės šakos yra pasirengusios rizikai ir keli jų metodai pasiruošti unikaliems pavojams, su kuriais gali susidurti.

Elektros energijos ir komunalinių paslaugų sektorius

Pagrindinė elektros energijos ir komunalinių paslaugų pramonės rizika – kontrolės ir teisiniai pakitimai. Įmonės šioje pramonėje turi sekti rinką ir stebėti prekybą, laikydamosi griežtų saugos, aplinkosaugos ir kainų ataskaitų standartų.

Papildoma nekontroliuojamo gaisro rizika atsirado neseniai, žmonėms ir nuosavybei vis keliantis į didelės rizikos vietas. Paskutinės nekontroliuojamo gaisro, pasiekusio elektros linijas, patirtys Australijoje, Kalifornijoje ir Teksase, privertė daugelį komunalinių paslaugų įmonių mažinti nuostolius ir stiprinti atsparumą pavojui. Daugelis taiko kūrybinius, technologijomis paremtus sprendimus įprastiems aplinkosaugos iššūkiams, su kuriais susiduria ši pramonė.

„Edison Electric Institute“, JAV investuotojų turimų elektros energijos bendrovių asociacija, įkūrė ypatingos paskirties būrį iš bendrovių vadovų tyrinėti galimus sprendimus nekontroliuojamo gaisro atvejais per kontrolę ir technologijų taikymą. Keli iš technologinių sprendimų, naudojamų atpažinti ir spręsti nekontroliuojamo gaisro padarinius, yra dronų ir kitų fotoaparatų arba jutiklių technologijų naudojimas.

Ypač svarbus elementas valdant nekontroliuojamo gaisro riziką yra vienas iš paprasčiausių: augalijos valdymas. „Tinkamas augalijos valdymas yra svarbiausias,“ – sako Markas Fishbaughas, JAV elektros energijos lyderis „Aon“. – „Negalime teigti, kad komunalinių paslaugų linijos turi defektų ar kad saugumo programos netinkamos. Daugelis iš šių atsitikimų – tik paprastas augalijos blokavimas ir to sprendimas.“ „Southern California Edison“, elektros paslaugų įmonė, pažadėjo saugoti savo sistemą nuo gaisro, pavyzdžiui, saugodama ir tikrindama svarbiausias vietas ir įrangą infraraudonųjų spindulių įranga, taip pat daug dėmesio skirdama augalijos klausimams ir jiems spręsti.

Leidyba

Nedaug kitų pramonės šakų patyrė didesnę žalą dėl skaitmeninės revoliucijos už leidybą. Ši pramonė priversta susidurti su neigiamą poveikį turinčiomis technologijomis, kurios pakeitė tai, kaip kuriamas, platinamas ir vartojamas turinys.

Tačiau daugelis leidyklų prisitaikė prie trikdžių. Jos naudojasi galimybe plėstis už spaudos į skaitmeninius formatus ir pasiekia naujas – ir platesnes – auditorijas.

Priėmusios skaitmenizaciją, klestinčios leidyklos pritaikė dizainą ir turinį prie naujų formatų, kaip mobilieji įrenginiai, tuo pat metu keisdamos ir kainų modelius, siekdamos pritraukti klientus internete. Daugelis iš jų išmoko laikyti spausdintą ir skaitmeninį formatus kaip papildančius vieną kitą, o kai kurios skaitmeninės leidyklos net ėmėsi ir spausdinto formato.
Leidyklos, kurios sėkmingai atlaikė skaitmenizacijos trikdžius, parodė du esminius būdus, kaip bet koks verslas gali spręsti rinkos pokyčius ar stiprėjančią konkurenciją: imti naudoti naujas technologijas ir verslo modelius ir rodyti atvirumą naujoms idėjoms bei technologijoms kintant klientų elgesiui.

Bankai

Bankai yra stipriai priklausoma nuo technologijų pramonės šaka, kai siekiama didinti produktyvumą ir konkurenciją bei tvarkomas gana didelis kiekis klientų duomenų. Nenuostabu, kad kibernetinės atakos ir duomenų pažeidimai šios pramonės respondentų įvertinta kaip pagrindinė bankų rizika šių metų apklausoje.

Taip pat nenuostabu, kad kibernetiniai nusikaltėliai labai domisi finansinėmis institucijomis. Didėjanti komunikacija su klientams, kurie vis labiau pasikliauja internetine bankininkyste, labai praplėtė įsitraukimą į bankų sistemas.

Bankai atsako į kylančią grėsmę vis daugiau bendradarbiaudami su kitais bankais ir taip siekdami pagerinti savo gynybą nuo kibernetinių grėsmių. Jie taip pat glaudžiai bendradarbiavo su teisėsauga, kad atpažintų grėsmes ir nuolat stengtųsi gerinti apsaugą.

Tačiau ne tik finansinis sektorius – kiekviena organizacija yra potenciali kibernetinių atakų auka, o pramonės šakos, stipriai priklausomos nuo skaitmeninių technologijų, yra ypač pavojuje. Pasak „Ponemon Institute“, duomenų pažeidimas 2018 m. kainavo pasaulio mastu apytikriai 3,86 milijonus dolerių, 6,4 procentais daugiau už praeitus metus. Organizacijos turėtų imtis visapusių metodų kovoti su kibernetine grėsme: nuolat įsivertinti riziką, šalinti silpnąsias vietas ir aktyviai imtis kibernetinės gynybos.

Mažmeninė prekyba

Socialinių medijų eroje mažmenininkai susiduria su įvairiomis grėsmėmis, pavyzdžiui, klientų pirkimo įpročių kaita, grėsme prekės ženklui ir reputacijai.

Apsipirkinėjimas internete ir toliau klesti. Internetinis prekiautojas „Alibaba“ pasiekė rekordinius 30,8 milijardų dolerių iš pardavimų per 2018 m. Vienišių dieną. JAV Juodojo penktadienio pardavimai internetu siekė 6,22 milijardų dolerių. Po kelių dienų Kibernetinio pirmadienio pardavimai sudarė 7,9 milijardų dolerių.

Poveikis daugeliui fizinių parduotuvių buvo triuškinantis, prekybininkai JAV pareiškė uždarysiantys apie 6.000 parduotuvių per pirmus keturis 2019 m. mėnesius, o šis numeris didesnis už bendrą uždarytų parduotuvių skaičių 2018 m. – 5.854.

Prekybininkai, kurie išliko – ir kuriems sekėsi konkuruoti su internetine prekyba, dėmesį skyrė klientų patirtims ir naudojosi galimybėmis, teikiamomis technologijų. Jie taip pat ieško kitokių talentų, kad neatsiliktų nuo naujų įgūdžių, reikalingų skaitmeninėje eroje.

Mėgindami apsaugoti savo prekinius ženklus nuo grėsmių, daugelis prekybininkų įtraukė riziką reputacijai į savo korporacinę strategiją ir planavimą bei turi nustatytas taisykles greitai atsakyti į reputacijos grėsmes. Jie taip pat pripažįsta poreikį aktyviai valdyti klientų patirtis ir greitai atsakyti į klientų pageidavimus.

Farmacijos ir biotechnologijos pramonė

„Aon“ 2019 globalios rizikos valdymo apklausa rodo, kad ypač farmacijos ir biotechnologijų pramonės šakai „Intelektinės nuosavybės ir duomenų praradimas“ yra pagrindinė rizika – respondentai įvertino ją 11 numeriu, daug aukščiau už visuotinį tos pačios rizikos vertinimą (34 numeriu). Farmacijos ir biotechnologijos įmonės skiria nemažai išteklių naujiems produktams vystyti, o dėl to didėja intelektinės nuosavybės (IP) vertė.

Produktyvus patentų valdymas yra vienas iš būdų, kaip farmacijos ir biotechnologijos įmonės gali apsaugoti savo intelektinę nuosavybę. Kiti būdai – sistemų apsauga nuo duomenų vagystės, pramoninis šnipinėjimas, yra taip pat būtini.

Tačiau norėdama apsaugoti IP įmonė turi aiškiai suprasti, kas yra IP ir kokia jos vertė.

Daug įmonių įvairiose pramonėse iš visų jėgų stengiasi tai įvertinti. „Labai nedaug įmonių pripažįsta IP vertę ar turi saugią IP strategiją, atitinkančią jų ilgalaikę korporacijos strategiją siekiant maksimaliai išnaudoti šią vertę,“ – sako Lewisas Lee, Intelektinės nuosavybės sprendimų vadovas „Aon“.

Išmoktų pamokų taikymas kovoti su pavojingomis grėsmėmis

Pavojingiausios grėsmės, su kuriomis susiduria tam tikra pramonės šaka, gali skirtis, bet pamokos gali būti taikomos įvairioms pramonės šakoms.
Siekdamos pašalinti silpnąsias vietas, keliančias grėsmę jų pačių verslui, organizacijos gali gauti naudos, jei panagrinės, kaip kiti kovoja su didžiausiomis rizikomis, ir išplės rizikos valdymo funkciją įmonės lygmeniu.

Bet tam, kad su rizika būtų kovojama produktyviai, įmonė visų pirma turi ją suprasti. Rory Moloney, Globalių rizikų konsultacijų vadovas „Aon“, pabrėžia duomenų svarbią šiame procese: „Rizikoms keičiantis, duomenys ir analitika ir toliau stipriai padės įvairių pramonės šakų organizacijoms tinkamu metu apsaugoti savo galutinį rezultatą.“

Apie Aon Baltic