Draudimo brokeris „Aon Baltic“ atkreipia dėmesį, kad gali vėl suaktyvėti nusikaltėliai, kurių taikinys – Lietuvos gamintojų produkcija. Vien 2023 metų gegužės mėnesį tarptautinių pervežimų metu dingo mažiausiai septyni Lietuvos vežėjų užsakyti vilkikai su kroviniais.
Visais atvejais krovinių gabenimo grandinėje dalyvavo Lenkijoje registruotas vežėjas, kuriam įsitraukus į pervežimą prekės be pėdsako dingo. „Aon Baltic“ ragina visus pervežimo rinkos dalyvius būti atidžius ir savo kroviniams gabenti pasitelkti tik patikrintus ir gerai žinomus vežėjus, o siekiant sumažinti nuostolius, vadovautis keliomis taisyklėmis.
„Šiuolaikinis krovinių gabenimas paprastai organizuojamas naudojantis internetinėmis krovinių pervežimo biržomis, tą patį krovinį iki galutinio taško gali gabenti keli vežėjai. Gabenant brangias prekes, labai svarbu atidžiai stebėti, ar gabenimo grandinėje dalyvauja patikimos įmonės, nes pastaruoju metu padaugėjo fiktyvių vežėjų, angliškai vadinamų „fake carriers“, kurie pasisavina gabenamas prekes“, – pasakoja „Aon Baltic“ vyriausioji žalų ekspertė Zita Liugailaitė.
Draudimo ekspertė teigia, kad vien nuo minėtų nusikaltėlių, kurie naudojosi Lenkijoje registruotu vežėjų įmone, nukentėjo mažiausiai 38 įvairių šalių krovinių savininkai, o su „Aon“ vežėjų civilinę atsakomybę apdraudę vežėjai prarado net 7 brangius krovinius. Visais atvejais dingusio krovinio vertė buvo artima arba didesnė kaip 100 tūkst. Eur.
Pasak draudimo brokerio atstovės, įvykių tyrimas rodo, kad fiktyvūs vežėjai domisi krovinio turiniu – tai nekelia jokių įtarimų, nes taip paprastai elgiasi visi vežėjai, kuriems rūpi žinoti vežamo krovinio rūšį. Tačiau šie fiktyvūs vežėjai nusikaltimų taikiniais pasirenka brangesnius krovinius, kuriuos galima greitai parduoti: vien šiemet dėl minėto fiktyvaus Lenkijos vežėjo kaltės jau dingo 4 vilkikai su saulės baterijomis (kiekvieno vertė 92 tūkst. eurų), 2 su alkoholio kroviniu (vertė 129 tūkst. eurų) ir dar vienas su molibdenu (vertė 160 tūkst. eurų).
Z.Liugailaitė atkreipia dėmesį, kad ypač didelio nusikaltėlių susidomėjimo sulaukia juodojoje rinkoje greitai realizuojamos prekės – pvz., alkoholis, tabakas, elektroninė ir buitinė technika, brangi apranga ir avalynė, kosmetika ir parfumerija, padangos, automobilių dalys, maisto produktai.
„Minėti įvykiai klostėsi panašiai: tam tikru etapu prie vežėjų grandinės prisijungė ta pati Lenkijos bendrovė, kuri turėjo teisę vežti prekes. Bendravimas su šiuo vežėju vyko elektroniniu paštu ir mobiliuoju ryšiu. Kai prekės buvo perduotos šiam vežėjui, jis kurį laiką palaikė ryšį su užsakovais, tačiau vėliau dingo ir nustojo atsakinėti į skambučius, teigia Z. Liugailaitė. Klientai, apdraudę savo krovinius, kreipėsi į mus dėl vežėjo civilinės atsakomybės, o mes nedelsdami informavome draudimo bendroves apie įvykį, organizavome detektyvų dalyvavimą tyrime ir patarėme klientams kreiptis į policiją.“
Nusikaltėliai turi keletą schemų, kaip apsimesti patyrusiais vežėjais
„Pasak „Aon Baltic” atstovės, šiuo metu dėl esamų sąlygų nėra lengva išvengti fiktyvių vežėjų, nes nusikalstamos grupuotės, nukreiptos į užsienio turtą, yra patyrusios ir naudoja įvairias veiklos schemas. Jie gali apsimesti žinomais krovinių vežėjais, steigti fiktyvias transporto įmones arba įsigyti įsitvirtinusias įmones, turinčias gerą vežimo istoriją, kad galiausiai pasiektų savo tikslą – gautų vertingą krovinį ir pasiliktų jį sau.
Pasak Z. Liugailaitės, patartina vengti užsakymų pas vežėjus, kurie bendrauja tik mobiliaisiais telefonais ir naudojasi nemokamomis anoniminėmis el. pašto dėžutėmis, pavyzdžiui, „Gmail”, „Hotmail” ar panašiomis. Kilus įtarimų dėl kontaktinio asmens ar transporto vadybininko, rekomenduojama nedelsiant susisiekti su įmonės vadovu ir gauti patvirtinimą, kad toks asmuo tikrai dirba įmonėje. Ypač svarbu atidžiai vertinti įmones, siūlančias mažesnes nei rinkos vidurkis pervežimo kainas, o rizikingiems ir brangiems kroviniams vežti rinktis tik laiko patikrintus ir patikimus vežėjus.
Pasak Z. Liugailaitės, patartina niekada neskirti brangių krovinių naujai surastiems vežėjams ir vežimo užsakyme apriboti siuntimo galimybes, t. y. tiksliai žinoti, kuris vežėjas gabens konkretų krovinį. Laikantis šių taisyklių, sumažėja fiktyvių vežėjų įsikišimo į vežimo grandinę rizika.“
Draudimo ekspertė siūlo atsargiai vertinti, jei vilkikas arba vairuotojas keičiami prieš pat paimant prekes, o ypač pavojingais laikotarpiais įvardina penktadienius bei prieššventines dienas – jomis nusikaltėliai laimi laiko, nes apie iškilusias problemas pranešama su uždelsimu.
Bendraujant su vežėjais „Aon Baltic“ atstovė taip pat rekomenduoja reikalauti pateikti draudimo dokumentus ir veiklos licenciją, taip pat – patikrinti, ar jie nėra akivaizdžiai padirbti. Padirbtuose dokumentuose dažnai būna rašybos klaidų arba yra įvairių kalbų derinių.
Z.Liugailaitė siūlo visais atvejais reikalauti, kad vairuotojo duomenys bei vilkiko ir priekabos informacija būtų pateikta nedelsiant, įsitikinti, kad įmonės darbuotojai mokėtų reikiamą užsienio kalbą ir gebėtų patikrinti dokumentus. Ypač didelį dėmesį draudimo ekspertė siūlo atkreipti į tas įmones, kuriose neseniai keitėsi savininkai – gali būti, kad jais tapo nusikalstamo pasaulio atstovai.
„Gamintojams, norintiems greito žalos atlyginimo, tokiu atveju rekomenduojame būtinai drausti krovinius, ne tik pasikliauti savo vežėjo turimu CMR atsakomybės draudimu. Taip pat patariame laikytis kelių taisyklių, kurios padės pasirinkti patikimą vežėją, greičiau atpažinti sukčius ir rimčiau apsaugoti savo turtą“, – teigia draudimo ekspertė.
Pagrindinės taisyklės: kruopšti vežėjų patikra ir vairuotojo saugus elgesys
Z.Liugailaitė atkreipia dėmesį į keletą taisyklių, kurių būtina laikytis ir patiems vežėjams. „Aon Baltic“ atstovė rekomenduoja planuoti kelionę ir saugias sustojimo vietas iš anksto, nes dauguma vagysčių įvyksta vairuotojui sustojus nakties poilsio.
„Įsitikinkite savo darbuotojų patikimumu ir pasirūpinkite, kad brangių krovinių gabenimo detales žinotų tik ribotas skaičius žmonių. Rakinkite transporto priemones, laikykite įjungtą signalizaciją, o pačias transporto priemones, esant galimybei, parkuokite taip, kad būtų užblokuotas priėjimas prie durų – bet kuri kliūtis mažina nusikaltėlių galimybes pavogti krovinį, – vardina Z.Liugailaitė. – Venkite „pagarsėjusių“ nusikaltimais vietų ir stovėti prie iškrovimo vietos – praktika rodo, kad pavojingiausios vietos yra likus apie 4 val. iki krovinio paskirties taško, o vairuotojai dažnai būna sekami.
Atidžiai tikrinkite, ar sutampa prekių iškrovimo vieta su dokumentuose pateiktu adresu, o prieš atvykdami iš anksto patikrinkite, ar prekių iškrovimo vieta atvykus dirbs.“
Z.Liugailaitės pastebėjimu, net ir laikantis visų saugumo taisyklių, krovinys gali patirti įvairių žalų – jis gali būti ne tik pavogtas, bet ir apgadintas pervežimo metu, pvz., siaučiant gamtos stichijoms arba transporto priemonei patekus į eismo įvykį, todėl didžiausią finansinę apsaugą suteikia krovinio draudimas bei užsakomo vežėjo turimas plačios apsaugos vežėjo civilinės atsakomybės draudimas.